חלק ראשון: למה צריך סאב וופרים

הצורך בשימוש ברמקולי סאב וופר נובע מחוסר יכולתם של רמקולים רגילים להשמיע צלילים בתדרים נמוכים מאד, למרות שבתחום תדרים זה קיימת אינפורמציה מוסיקלית רבה. ישנם רמקולים, בעיקר בתחום הביתי האיכותי מאד, שכוללים יחידת באס מספקת או אף סאב וופר בנוי בחלקם התחתון.


תחום ההיענות של סאב וופר יוגדר בדרך כלל בין 20 ל 100 הרץ. 20 הרץ נחשב כתדר השמע הנמוך ביותר, אם כי יש תחושות גם ב 16 הרץ אצל רוב האוכלוסייה המערבית. מרבית הסאב וופרים לא אפקטיביים בין 20-30 הרץ.


מסיבות שונות כמו: גודל פיזי נדרש, משקל, שיקולים אדריכליים וכספיים, רמקולים איכותיים רגילים יהיו בדרך כלל עם היענות של 3dB+/- (חצי עצמה - קרובה לסף השמיעה) בטווח התדרים של 50 עד 80 הרץ. הנתון הפופולרי של 10dB+/- אינו מעשי מכיוון שבמקרה של הנחתה פי 10 נדרש הספק רב בכדי "לישר" את עקום ההיענות, אך מאידך הוא מספק מידע לגבי תכנון הרמקול.


באיור הבא תוכלו לראות את תחום ההיענות של סוגי כלים שונים ושל הקול אנושי. ניתן לראות את הכלים בעלי תוכן הרמוני בתדרים הנמוכים כמן הפסנתר/אורגן (מתחילים ב 27.5 הרץ), סינטיסייזר, עוגב, טובה וקונטרה בס/גיטרה בס (מתחילים ב 32 הרץ). לכן דרוש לנו סאב וופר שישמיע את התחום החסר ויאפשר נאמנות גבוהה (HI FI) ותחושת צליל מלאה ואמיתית.

 

למה צריך סאב וופרים

 

מעבר לצורך לשחזר את מלוא מנעד כלי הנגינה, ידוע שהבס העמוק יוצר תחושות מיוחדות ואנרגיות מסוימות שטרם נמצא להן הסבר מדעי מדויק. לעיתים נעשה שימוש מוגזם בבס עמוק בכדי לעורר את אותן תחושות, כמו בקולנוע או במועדונים.


תועלת חשובה נוספת משימוש בסאבים, הנובעת מהספקים גבוהים בתדרים נמוכים (כפי שיוסבר בפרק הבא): חיתוך התדרים הנמוכים מאד מתחום ההשמעה של המערכת העיקרית, ירחיק את המגברים והרמקולים שלה מאזורי הרוויה והעיוותים הנפוצים בעיקר בתדרים הנמוכים. כך נקבל מערכת כללית חזקה יותר ואיכותית.